Τετάρτη 21 Μαΐου 2014

Λάδι και μέλι μπορούν να σώσουν την Ελλάδα



Στη σημασία που έχουν τα αγροτικά προϊόντα για τις εξαγωγές και την ανάκαμψη της οικονομίας αναφέρεται ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloomberg. Σημειώνει την έκκληση που έκανε ο Αντώνης Σαμαράς στους αγρότες από τη Λέσβο, όπου βρέθηκε πρόσφατα, να στραφούν στην παραγωγή παραδοσιακών προϊόντων, τα οποία θα απευθύνονται στη διεθνή αγορά.

Στο ρεπορτάζ καταγράφεται η κόπωση που υπάρχει στον τομέα των εξαγωγών, οι οποίες ως σύνολο σημείωσαν οριακή πτώση το 2013. Αντίθετα αυτές των αγροτικών προϊόντων κινήθηκαν ανοδικά με ποσοστό 3,5% φτάνοντας τα 4,75 δισ. ευρώ ή 17% του συνόλου. Την εκτίμηση ότι εάν οι παραγωγοί παραδοσιακών προϊόντων «ακούσουν» τις εκκλήσεις του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και προωθήσουν με ορθότερο τρόπο προϊόντα όπως λάδι, μέλι και αυγοτάραχο, η Ελλάδα μπορεί να εξέλθει από την κρίση, εκφράζει σε δημοσίευμά του το Bloomberg. 

Το αμερικανικό πρακτορείο επικαλείται δήλωση του Πρωθυπουργού - πριν από κάποιες ημέρες - ότι οι εταιρείες τροφίμων και ποτών πρέπει να φθάσουν στο επίπεδο άλλων εξαγωγικών κλάδων, όπως των πετρελαιοειδών, και να συμβάλουν περισσότερο στην έξοδο της χώρας από την ύφεση. Περισσότερες ελληνικές εταιρείες τροφίμων πρέπει να επικεντρωθούν στην «επεξεργασία αγροτικής παραγωγής για να φέρουν τα ελληνικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές» δήλωσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι «το 85% της παραγωγής αντιστοιχεί σήμερα σε 200 μεγάλες εταιρείες, ενώ 17.000 μικρές και μεσαίες εταιρείες έχουν τεράστιες δυνατότητες». Στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι οι ελληνικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων -που περιλαμβάνουν τρόφιμα, ποτά και φυτικά έλαια- αυξήθηκαν 3,5% σε αξία το 2013, φθάνοντας στα 4,75 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων. Με περίπου το 17% της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών, η βιομηχανία τροφίμων και ποτών υπολείπεται των πετρελαιοειδών και των βιομηχανικών προϊόντων, όπως ο μηχανολογικός εξοπλισμός και τα χημικά προϊόντα. Το διεθνές πρακτορείο στέκεται και σε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα, όπως στην Gaea Α.Ε. Η εταιρεία, πουλά ελαιόλαδο και άλλα αγροτικά προϊόντα στο εξωτερικό. «Η επιβίωση εξαρτάται από το να εξάγεις επιτυχημένα τα καλύτερα προϊόντα της ελληνικής γης», σημειώνει ο Άρης Κεφαλογιάννης,διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που εξάγει σε 26 χώρες και πέρυσι είχε αύξηση εσόδων 18%. 

Ας σημειωθεί ότι πριν από έναν μήνα η εταιρεία κέρδισε χρυσό μετάλλιο σε διαγωνισμό ελαιόλαδου στη Νέα Υόρκη. Παρότι η εγχώρια αγορά έχει επιστρέψει σε προ κρίσης επίπεδα, η στόχευση είναι στο εξωτερικό, λέει από την πλευρά του ο Χρήστος Παπαδημητρίου της ομώνυμης επιχείρησης που ειδικεύεται στο βαλσάμικο ξίδι. Η Carpo Hellas άνοιξε εν μέσω κρίσης (2011) ένα κατάστημα στο Κολωνάκι πουλώντας μέλι, ξηρούς καρπούς και καφέ, ενθαρρύνοντας τους πελάτες να δοκιμάσουν το προϊόν πριν το αγοράσουν. Επόμενο βήμα ήταν το Λονδίνο, όπου λειτουργεί κατάστημα στην περιοχή του Πικαντίλι, ενώ ετοιμάζεται για Ρώμη, Παρίσι, Μιλάνο και Μέση Ανατολή. Μία ακόμα περίπτωση που αναφέρει το Bloomberg είναι η βορειοελλαδίτικη Ergon, η οποία ξεκίνησε από ένα εστιατόριο που παράλληλα πωλούσε είδη μαναβικής στη Θεσσαλονίκη το 2012 και ήδη έχει επεκταθεί στο Λονδίνο. Πωλεί, μεταξύ άλλων, μέλι, ψάρια και ελιές ανεξάρτητων παραγωγών. Στα σχέδια συμπεριλαμβάνεται κι ένα κατάστημα στις Βρυξέλλες.